Pages

Monday, January 15, 2007

Apple, iPhone, και τώρα τι?


Περίμενα λίγες μέρες για να καταλαγιάσει ο ντόρος από την παρουσίαση του Steve Jobs για το κινητό τηλέφωνο της Apple, ώστε να δούμε τα πράγματα με ψύχραιμο μάτι. Αξίζει πραγματικά να δεί κανείς την παρουσίαση του iPhone από τον ίδιο τον Jobs όπου η Apple έβαλε στο website της εδώ, όχι μόνο για να δεί το iPhone από κοντά αλλά γιατί ο άνθρωπος κάνει φοβερές παρουσιάσεις Κορυφαία είναι η στιγμή όταν φορτώνει το google maps στο iPhone, ψάχνει για Starbucks στη γειτονιά, βρίσκει ένα και το καλεί αυτόματα επί τόπου. "4000 lattes to go please!".

Πάνε μόλις 5 χρόνια από τότε που ο Jobs παρουσίαζε το iPod για πρώτη φορά. Το εκπληκτικά educational video ευτυχώς υπάρχει στο youtube εδώ.


Μέχρι εκείνη την ημέρα δεν υπήρχε σοβαρό MP3 player στην αγορά (θυμάμαι που είχαμε πάρει στον Μουρτζούκο δώρο για τα γενέθλιά του ένα USBάκι 128MB που έπαιζε και MP3!). Ο Jobs τότε είχε την ικανότητα να προβλέψει πως παρόλο που τα MP3 players με σκληρό δίσκο είναι πανάκριβα, η δυνατότητα να έχει κάποιος όλη του την μουσική βιβλιοθήκη στην τσέπη ήταν το μέλλον. Το iPod ήταν 30 φορές πιο γρήγορο από οποιαδήποτε άλλο player στο φόρτωμα των τραγουδιών (ελέω firewire) και ήταν πανάλαφρο και μικρό. Έτσι παρόλο που στοίχιζε κοντά στα $500 (καλή ώρα όσο και το iPhone), έπιασε και σε 2 χρονάκια είχε πάρει όλη την αγορά. Σήμερα κατέχει μόνο του το 60% των MP3 players.

Με το iPhone όμως τα πράγματα είναι διαφορετικά. Υπάρχουν ήδη 1δις κινητά τηλέφωνα στον κόσμο (10 φορές παραπάνω από όσο iPods!). Η αγορά είναι ήδη διαμορφωμένη. Δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα πιάσει σαν προϊόν, διότι δεν προσφέρει κάτι δραματικά καινούργιο το οποίο δεν υπάρχει. Αντίθετα, η Apple βαδίζει στα βήματα της πολιτικής του goolgle. Το google ποτέ δεν προσέφερε κάτι καινοτόμο στον κόσμο. Απλώς πήρε ιδέες που υπήρχανε (search, email, maps για παράδειγμα) και τις επέκτεινε κάνοντάς τες να δουλεύουν σωστά και απλά. Προσέφερε απλό, λιτό και αποτελεσματικό search. 1GB email χώρου όταν όλοι οι άλλοι δίνανε με το ζόρι 10-20MB. Πολλές user-friendly εφαρμογές. Και έστι έπιασε.

Το iPhone λοιπόν κάνει αυτό που ο Jobs ξέρει καλύτερα από κάθε άλλον: "μυρίζεται" τι είναι χρήσιμο και πρακτικό, και το βάζει στο iPhone με την καλύτερη δυνατή υλοποίηση. Έτσι το iPhone είναι ένα τηλέφωνο πρακτικό και ευχάριστο να το χρησιμοποιείς παρότι είναι και iPod και internet communicator ταυτόχρονα.

Το αντίστοιχο άρθρο που διάβαζε τις προάλλες στο Time ρώταγε: Πώς γίνεται η Apple να βγάζει τόσο καλά και εν τέλει προφανή προϊόντα? Γιατί άλλες εταιρίες δεν μπορούνε? Νομίζω 2 είναι οι βασικοί λόγοι.

Πρώτον και βασικότερον, δε φοβούνται να χρεώσουν για αυτά που προσφέρουν. Βάζουν τα καλύτερα υλικά και το πιο προηγμένο hardware (touchscreen, WiFi, Bluetooth, κτλ κτλ) και χρεώνουν όσο χρειαστεί. Στην προκειμένη περίπτωση $500 και $600 για τις 2 εκδόσεις του iPhone. Τώρα, κανείς δε θέλει να δώσει $500 για ένα τηλέφωνο. Όμως στην περίπτωση της Apple ξέρεις ότι θα τα σκάσεις και δεν θα σε πιάσουν κορόιδο, θα πάρεις creme de la creme.

Ο δεύτερος λόγος είναι το design και το brand name. Όσο και να λέμε ότι η εξωτερική εμφάνιση δεν μετράει αυτό είναι (για πολύ κόσμο) αναληθές. Το iPod δεν είναι ούτε το MP3 player με την καλύτερη ποιότητα ήχου, ούτε το πιο φτηνό. Παρόλα αυτά ο κόσμος το αγοράζει διότι εκτός των άλλων είναι πανέμορφο. Όπως όλοι θέλουμε όμορφο σπίτι, όμορφο αυτοκίνητο, όμορφα ρούχα, θέλουμε και όμορφα gadgets. To iPhone αν θα πιάσει θα είναι επειδή είναι πανέμορφο και είναι Apple. Χαίρεσαι να το κρατάς στα χέρια σου! Σίγουρα δεν έχουν όλοι $500 στην άκρη, αλλά όταν το 90% των κατοίκων έχει κινητό, ε, όλο και κάποιοι θα τα παρουνε. Και είναι να μην γίνει η αρχή.


Η Apple όμως δεν πρόκειται να σταματήσει στο iPhone. Στο μέλλον περιμένω να επεκταθεί και σε πολλές άλλες μικρές entertainment συσκευές, πέρα από το iPod και το iPhone και το AppleTv. Όσο αυτός ο χαρισματικός άνθρωπος που λέγεται Jobs είναι στα ηνία (college dropout και με θετούς γονείς και με εγχείρηση για καρκίνο παρακαλώ), η Apple θα πηγαίνει μόνο πάνω.

Categories